Respekt

Efter att ha läst runt endel på bloggar så måste jag fråga mig själv vad respekt mellan människa och djur faktiskt är. Hur är det, respekterar jag Arissa - gör hon detsamma med mig? Skulle säga nej, inte varje dag. Inte alltid, men det blir bättre. Respekt bygger man inte över en natt, det tar tid och eftersom jag har varit lite för försiktigt och låg så har hon kunnat köra över mig, sätta sig över mig. 
 
Inte så att hon springer på mig, men småsaker, som jag märkt av att hon anser sig vara högre i "rang" än mig. Vilket är fel, det är inte rätt för det kan orsaka olyckor. Jag har släpats som en handske, det har jag och jag erkänner det. Vi hade våra problem i början, det mesta är tack och lov borta nu, hon vet vad jag inte accepterar och jag vet vad hon inte accepterar. 

Jag tror inte på att man ska fråga hästen, det kan skapa en otroligt farlig situation. Har bevittnat en sån själv, det är varken säkert för häst, ryttare eller människa på marken. Jag vet med mig själv att jag är lite för låg i mig själv efter olyckan, jag frågar hellre än att säga att såhär är det. Vilket förövrigt har gett mig en lårkaka och en mer eller mindre söndersparkad hand. Jag sa inte att här är jag, det här är min plats. Jag frågade mer om det var okej att jag stod här. 

Visserligen var ingen av sparkarna menade mot mig, men vad tror man - om jag hade sagt från dag 1 i hagen att här står jag, det här är mitt utrymme, här kommer ingen in om inte jag säger att det är okej. Hur hade det sett ut idag då? Hade jag blivit sparkad? Det tror inte jag. 

Med djur har jag oftast fått höra att jag är som en militär, jag är bestämt men jag gör det på ett vänligt sätt. Som med en häst, i ett trångt utrymme så säger jag såhär gör vi, men jag ger henne utrymme nog att backa själv och det respekterar jag nästan alltid. Förutom när det kommrer till glansspray, men där är hon rädd - så vi tränar bort den rädslan. 

Gör det mig till en dålig människa? Nej, jag är bara bestämd. Jag vet att det är otroligt stora djur vi har att göra med och jag gillar inte att straffa ett djur, jag tror inte på det. Blir du ignorerad eller släpad osv så är problemet djupare. Men man kan aldrig ställa sig och fråga en häst, för då gör den som den vill och som jag skrev, det kan orsaka problem. En häst ska inte knäckas, den ska förstå att det inte är okej att gå över vissa gränser. Men samtidigt ska den ha enorm kärlek. Den ska veta att den är älskad, att den är trygg. Du ska vara din hästs människa, samtidigt som din häst ska anse sig vara din. Där tror jag att man kan skapa ett starkt band. 

Missförstå mig rätt, vi har en enorm respekt för varandra idag, men det har också tagit ett halvår att komma dit. Skulle jag förlora henne nu, då skulle jag förlora en del av mig själv!
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn: Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback