Läste någonstans

Om det här med att lärare favoriserar elever, är detta fel eller inte? Njae det beror på sammanhanget! 

Är en elev engagerad, intresserad, har viljan och faktiskt kan vara riktigt bra på det denne gör - medans resten av klassen är försenade, har otrevlig attityd, kommer försent osv osv. Ja då är det väl okej det blir ju på en gång så att man riktar sig mot den som vill lära sig, som vill höra. Det märker jag till och med själv när jag har t ex redovisning. Man riktar sig mot dom som har intresse för det man pratar om.

Men som i mitt läge? Jag vill lära mig, jag vill förstå, jag verkligen vill. Men jag har gruvligt svårt för teori vilket syns på mina betyg.. De mer praktiska ämnena har jag C-B på medans teorin ligger på E och den stannar där. Det är inte för att jag inte vill, inte orkar eller ja alla anledningar som dom kommer på. Det är för att ... jag är trög helt enkelt. Jag behöver få det förklarat så jag förstår ordentligt innan det sitter och går som en lek. 

Detta i sig leder till att jag inte orkar plugga, för jag förstår ändå inte, men jag försöker och jag försöker tills de går! Ger något av det här en anledning för att lärarna ska behandla mig som skit? Ger det dom rätten till att se mig som en av dom som slänger upp benen på bordet och pillar i naveln med kepan på? 

Det enda dom har rätt till är att förklara så jag förstår, efter det funkar allt för mig, proven går okej och allt funkar även om det inte blir perfekt. 

Vilket leder oss till dit jag ville komma.. prov!
Jag gjorde ett prov idag, det ämnet är ganska svårt för mig så jag var galet stolt över vad jag hade klarat och trodde faktiskt att läraren skulle uppskatta att detta prov faktiskt var bra - med tanke på att jag skrivit det. Men nejdå, inte alls. Han hade ställt in sig på att jag skulle misslyckas. Jag hade svarat på nästan alla frågor och hade säkert rätt på dom, men missade 2 som han ansåg vara viktiga. Efter det la han ihop mitt prov och sa att jag skulle göra omprov .. han hade inte ens gått igenom hälften av halva frågorna!! Och folk undrar varför jag hatar lärare, prov, ja allt som har med skolan att göra. 

Nu vet ni. Den här läraren har jag haft i tre år och han har aldrig trott på mig.. Säkert inte ens rättat mina prov ordentligt och OM jag svarar på ovanligt många frågor så anklagas jag för fusk och får ett nytt prov och får sitta med en lärare som kollar alla mina rörelser.. För jag är en "bråkstake" som egentligen inte vill vara där - men det förstår ni väl? Med tanke på att jag älskar mitt framtida yrke så vill jag ju inte klara den utbildningen ...... 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn: Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback